środa, 20 marca 2019

Fiszki do tworzenia zdań | Konstrukcje gramatyczne w języku angielskim | Wszystkie czasy

Wielu moich uczniów często miewa problemy z tworzeniem konstrukcji zdań w języku angielskim. Często zapominają, że gdy w czasie Present Simple tworzymy przeczenie to potrzebujemy don't lub doesn' a nie isn't albo aren't. Albo, że w pytaniach osoba idzie na drugą pozycję a przed nią wkracza DID. Albo, że w ogóle pytania szczegółowe to tak naprawdę zwykłe pytanie z WH- na początku.




Można by tych wątpliwości mnożyć, ale zawsze pomocne okazywały się karteczki z układaniem zdań, zamienianiem twierdzeń na przeczenia i pytania. Oczywiście można robić to tradycyjnie pisząc i przepisując do zeszytu. Ale o wiele więcej frajdy dają fiszki. 

Na pewno sporo Was już z nich korzysta. Wiele osób pewnie robiło takie samemu. Do swoich dodatkowo dodałam kolory z metody Montessori, bo chciałabym utworzyć serie materiałów opartych na tej metodzie.

Uczniowie uwielbiają układać fiszki, do tego stopnia, że chcą takie materiały do domu "dla zabawy" :-)


Fiszki, które stworzyłam idealnie nadają się do organizera  z Flying Tiger.



Starsi uczniowie (od klasy 5 w górę) bardzo lubią tworzyć zdania z tymi fiszkami. Nie tylko uczą się jak tworzyć zdania, przekształcać je w przeczenia i pytania i to w sposób inny niż tradycyjne przepisywanie w zeszycie. Uczą się także kreatywnego pisania. Tworzymy opowiadania, albo śmieszne zdania z losowo wybranych fiszek. Innym pomysłem na zajęcia jest wylosowanie fiszki (np. jednego z czasowników albo jakiś rzeczownik, przyimek itp) i utworzenie zdania. 

Jednak fiszki te nie bardzo sprawdzały się na zajęciach z młodszymi uczniami. Klasa 4 nie bardzo była zainteresowana małymi świstkami ze słowami, których w większości nie znają. A w klasach 1 - 3 nawet nie próbowałam ich używać :). Jednak potencjał twórzego pisania w tym wieku jest ogromny, dlatego stworzyłam zestaw z 285 kartami dla młodszych uczniów.


Fiszki udekorowałam clipartami od wspaniałego profilu Creative Clips na TeachersPayTeachers. Fiszki są kolorystycznie podzielone na kategorie, według których tworzymy zdania. Kategorie są ogólne, czasem naciągane, po to, by łatwiej było za pomocą kolorów wskazać wzór według którego układamy słowa by stworzyć poprawne zdanie.


Na planszy "Follow the pattern" umieszczamy (np. na rzepach) misie w odpowiednich kolorach, tak aby uczniowie sami wybierali częsci mowy i mogli tworzyć z nich zdania. Możemy też ustawić dowolny schemat, i wybrać ograniczoną ilość słów żeby uczniowie nie popełniali błędów.





Jeżeli chcecie mieć zestaw ponad 350 słów, niezbędnych do tworzenia zdań we wszystkich czasach, stronie biernej, mowie zależnej, to zachęcam do skorzystania z moich materiałów.




Zajrzycie też na inne propozycje na moim koncie: karty My House oraz fiszki z Compound Nouns.

Plik przesyłam do 24 godzin od otrzymania wpłaty.
Proszę o feedback <3










1 komentarz:

  1. Genialny patent na naukę czasów.
    Proszę się zastanowić nad poszerzeniem oferty - np o czasowniki nieregularne, słownictwo z poszczególnych poziomów (A1, A2, B1, B2, itd) nie tylko dla dzieci, ale i dorosłych.
    Już widzę, że nauka z zestawem od Pani to będzie czysta przyjemność.
    Świetne pomysły i metody nauczania! Mimo, że dzieckiem już nie jestem, to Pani metody bardzo mi ułatwią naukę.
    Życzę wszystkiego dobrego i owocnych pomysłów na tworzenie kolejnych pomocy

    OdpowiedzUsuń